Jumaat, 23 November 2012

Housemate & aku

Pagi tadi keluar tergesa-gesa ikut housemate temani dia ketemu agen (pak Osman) untuk ambil pasport...khamis ini dah nk pulang Malaysia...sebelum bertemu agen buat pertemuan singkat dengan Azizan anak baru yang study kt TIQ ( instutut Quran) serah borang riwayat hidup untuk buat Kitas ( Kartu Izan Tinggal Sementara) di Indonesia...

" Hello, Assalamulaikum" terangak-agak aku menjawab salamnya kerana sebelum angkat telefon ia nombor yang tidak aku kenali... aku tanya dia siapa.." Azizan, anak Malaysia mau nanya Visa....visa udah mau tamat gaimana" terputus-putus kedengarannya...aku tidak tahu nak cakap indonesia atau Malaysia teragak-agak. dalam benakku, kenapa telefon aku sedangkan, bukan aku yang urus pasal Visa, Kitas maka tak lepas juga nama Hilmi... setahu aku Hilmi yang uruskan...entah dimana dapat nombor aku..aku terus kasi telefon ku pada teman housemate aku...dia lebih arif bab itu... maka malam itu ada perjumpaan...

"Assalamulaikum, maaf merepotkan"

"Walaikumusalam" serentak aku dengan  housmate menjawab..
tertanya-tanya yang mana satu anak Malaysia...setelah berbual hampir mahu habis, baru ketahuan nama ketiga-tiga pemuda..yang ank Malaysia namanya Azizan..yang di gelar "Master" itu Muhammad yang sudah nikah punya anak satu.. terakhir baru lepas wisuda (konvo) namanya Anuar....apabila disebut namanya aku terlintas di hati, ya allah itu nama orang yang aku sayang tapi sudah meninggalkan dunia fana ini...selepas diskusi ambil kata putus esok housemate aku akan temani dia ke Kedutaan Malaysia...aku tidak dapat ikut kerana ada kuliah keesokan hari....

kembali peristiwa yang belaku siang tadi, aku mendapat kejutan semasa di dalam bas (bis Kapoja 20) untuk pulang kosan (rumah sewa) di Ciputat naiknya dari stesen Senen...

Melangkah naik aku lihat kebanyakkan bangku diduduki seorang satu maka sebelah kosang aku terus sambar disamping seorang perempuan...apabila bas bergerak kondraktor minta duit tambang penumpang sebelah aku maka dia kasi Rp 1000 sedangkan tambang bas perlu di bayar Rp2000..maka terjadi perang mulut diantara kedua-duanya aku yang ditengah kebingungan..aku bersyukur housemate tarik tangan berdiri di samping...kondraktor yang bengang dengan wanita tersebut menyuruhnya turun..penumpang yang lain kalih ke arah tempat petengkaran mulut...pada masa itu aku merasa sedikit gugat dan malu dengan pandangan penumpang lain... akhirnya wanita tersebut turun sambil terpekik lolong di luar...terus aku duduk tempat yang aku didiami tadi dan housmate aku disampingku...

Azan mangrib sudah kumandang maka buru-buru pulang sedangkan hujan turun dengan lebat maka aku ambil keputusan drastik redah je...sekali terkena hujan biar basah semua...housmate kata aku gila berlari-lari dalam hujan...bagi aku itu satu kenikmatan yang jarang dapat dinikmati....berlari berkejaran di dalam hujan memang best...kapan lagi nak ciptakan kenangan di negara orang....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan