Jumaat, 15 Februari 2013

Please, Jangan jadi Mereng...


episod 1

“kita kahwin, please….”

“gila. No,no and no”  “ aku tak kenal kau la!!!   apasal kena kahwin pulak?”.

“awak, please….camni, saya  Syahmirul, umur 30 masih single avaible insyaallah kahwin dengan awak jadi suami la pulak”.

“tak tanya pun.. aku bla dulu, assalamulaikum”.

Tak sempat aku melangkah setapak terasa lengan ditarik kasar menyebabkan aku terduduk dipangkunya oleh kerana terkejut aku pantas bangun,muka sudah kemerahan menahan malu dan memandang tajam Syahmirul rasa mahu telan. Dahlah perut lapar keluar dari rumah dengan keadaan tergesa-gesa. Ini semua gara-gara tak nak terserempak dengan Along  yang kuat membebel mengalahkan mak nenek. Baik  aku cabuk dulu, sebelum kena sembur dengan Along malah keinginan aku untuk sambung study  di luar Negara dibantah oleh Along sekeras-kerasnya. Pilu dan memilukan, sama juga ibu dengan  ahli keluarga yang lain ikut setuju dengan Along. Benci betul aku.

Aku ada seorang kakak namanya Shamira, dah kahwin  dan mempunyai  empat orang  anak semua heroin. Kahwin muda, tak sempat habis study dah gatal nak kahwin jadi ibu pun terima dalam terpaksa . Kakak aku seorang  yang degil suka buat keputusan ikut kepala dia kata ibu pun di lawan habis-habisan jadi ibu mengalah sahaja apa kehendak kakak takut terjadi perkara lain.

“ please… awak tolong  la, saya akan tunaikan apa yang awak nak? Duit ? Apa-apa je”.

“ betul” . Bersinar mata aku dengar  tawaran yang nampak gempak.

Mirul mengangguk beberapa kali menandakan setuju. Dalam pikiran Shahira mahu sambung belajar tapi wang  tidak mengcukupi  tambahan pula ayah lancarkan mogok dengan membeku kad kredit.

“ jom ikut aku”. Terus Mirul mengheret aku ke kereta. Terlopong mulut aku lihat kereta Lutos yang berwarna hitam bersinar lagi berkilat, mahu terbeliak anak mata. Biar betul mamat nie. Anak siapa la ni. Aku nak dapat basikal buruk pun susah apatah lagi kereta Lutos. Ibu selalu kata perempuan tak elok bawa kenderaan. Kolotnya pemikiran ibu tapi nak buat macam mana tidak boleh Shahira merasa bosan dengan suasana sunyi.  Si Mirul memandu dengan serius tak pandang sebelah. Ingat patung ke orang tepi.

“em, kita nak kemana?” “ suka hati je kipnap orang”.

“ kipnap?” “ hish, tadikan awak setuju“.

“ ewahh,ewahhh…. Suka hati kata orang setuju,tak kata pun nak ikut kau, terus heret orang”.

“  boleh diam tak? Memekak je”.

“ amboi, tadi pujuk rayu…sekarang, apa hal? Baik behentikan sebelum saya terjun”.

“ ok,ok, aku zip mulut”. kata Mirul mengerling ke arah Shahira. Kelihatan di depan banglo tersegam indah. Berwarna biru. Itu calour favorite aku . Gara-gara itu juga aku gaduh dengan Along. Baju punya hal kecik pun boleh gaduh. Apa punya barang Along tua-tua cari gaduh dengan budak kecik.

Kecoh bilik dengar gelak tawa Shahira dengan Nurul yang bergusti atas katil gara-gara tayangan video di dalam lattop Shahira yang memaparkan aksi actor korea Jung Park Yoo. Shahira cuba menjatuhkan badan Nurul ke bawah katil tapi ternyata stamina latihan taekwano kental di dalam badan mampu menahan tekanan tolakan kaki Shahira daripada jatuh dari katil.

“ dah la Shahira nanti kena marah jiran sebelah…kerana apa?”.

“ bising” Shahira dengan Nurul jawab serentak dengan suara lantang sambil ketawa , ingat bagunan dia orang yang punya.
.
“ Woi orang sebelah tak reti diam ke, memekak  je… tak kira  siang malam, kalau nak meraung balik hutan la".

“ apa woi-woi, ikut suka hati aku la, gua apa kisah…bangunan nie atuk aku punya, pie bla la” .Shahira serang balas dengan kata lantas di cubit oleh Nurul.

“ aduh, sakit nek Nurul..dah merah paha aku  dah kurang  hantaran kahwin kau yang bertanggungjawab kekgi”
“ apa aku kisah, dah la jangan gaduh dengan orang sebelah kan tak pasal terpacak kat pintu baru kau tahu langit itu tinggi rendah?

“ting tong…ting tong…ting tong”. sudah naik lenguh tangan Fakhrul menekan bell tapi tidak ada yang buka“.

Musykil betul aku tadi dengar orang ketawa kat rumah sebelah takkan suara hantu kot, ish…selisih malaikat 44…” Kata Fakhrul dengan suara rendah…

Shahira tergesa –gesa menyarung kasut  di hadapan pintu dan terus  naik skuter  warna biru yang dibeli dengan dengan hasil perit jerih kerja nya.

“mati aku, kena pacung dengan bos”.

“nie semua mamat gila semalam, hantar lambat pulang rumah” “ada kawan tak boleh harap, huh”
Brummmmmm……

“ fuh, smart nya kerete lotus tu, warna pulak biru bikin gua pemasaran”.

Walaupun perwatakan sedikit kasar tapi naluri Shahira masih lagi ada sifat  kelembutan tandanya dia fanatic dengan warna biru lembut, yang jelas semua barang nak yang warna tu jugak. Orang kata warna biru sesuai dengan budak laki ini terbalikan..hihi..apa aku kisah.

Tiba-tiba tingkap kereta terbuka…terpana Shahira lihat Mirul dengan senyuman sinis yang di lemparkan..

“hish, mamat ini lagi.. kalau tom cruse sedap juga nak cuci matanya”.

bersambung........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan