Jumaat, 15 Februari 2013

OH tidak Rektur !



 Fakultas ku

“ Kak Wanda, Kak Aya bangun lagi." laung Fatimah dari biliknya.

“dah."

Bergegar suara Wanda melawan suara tv di kamar aku. Aku senyum dengar soalan  Fatimah
dengan jawapan Wanda terus layan laman sosial di facebook sekadar mengecheck berita terbaru
di pagi hari. Eleh, pagi hari konon padahal dah  nak masuk jam sepuluh dengan tidak mandi terus
terjah note book. Entah anak siapa yang buruk sangat perangai.

Aku keluar kamar sebenar mahu ke bilik air untuk kencing dah tak tahan kena la melalui kamar
Fatimah.

“ mau kemana? Udah mau pergi fakultas? Mau Kak Aya temani angak?."

“ayuh Kak Aya, temani aku ke fakultas."

“Kak Aya belum mandi, bisa nunggu 5 minit,bentar aja mandinya. Fikir kamu mau ke fakultas
selepas zohor."

“ok, Aku nunggui Kak Aya aja…cepatan... ngapain lepas zohor?."

“ohhh” muncung mulutku kedepan dengar jawapan Fatimah.


Aku terus ambil tuala terus ke bilik mandi sepantas yang mungkin mandi dan terus bersiap
memakai baju yang sudah di gosok padahal tak Nampak saterika masih banyak kedutan. Aku
peduli apa asal tutup aurat sudahsbukannya berbogel pun, tak bawa ke mati dan yang penting aku
selesa memakai biar pi la apa orang nak kata.

Kami berdua berjalan kaki ke fakultas melewati jalan ke fakultas la. Sudah jadi rutin harian jalan
kaki ke fakultas yang tidak beberapa jauh mahu sampai tidak sampai setengah jam. Tapi yang
membuat aku melemaskan dan menyusahkan  mahu ke gerbang fakultas perlu melintas jalan
 besar. Hish, ini yang malas sering jalan jammed.

“aduh, marcet lagi…banyak mobil gede lagi…cepat Kak Aya pegang tangan aku."

Sampai di gerbang masuk pintu fakultas kami menarik nafas lega dapat melewati masa
kemarcetan.

“fuhhh, kangan bangat…alhamdulillah dapat juga nyampai di fakultas."

“ angak usah lebai ( baik) kamu, ini pertama kali dengar orang kata suka datang fakultas."

“ops!! Hehehe… iya, fakultas merepotkan (menyusahkan) dan membuatkan orang pusing (pening)."
Aku hanya mengiyakan dengan beberapa kali mengganguk-angguk kepala menandai setuju
percakapannya.


“ Fatimah, mau kemana duluan? Kak  Wanda ngomong kemarin ke Lantai (tingkat) 3 ya.."

“iya, kemarin aku udah pergi tapi bingung. Lantai dua angak ada orang kata ibu Hurm ke
ruangan Rekturat hantari kertas kemarin."

“ kamu Fatimahkan? Benar angak?."


Tiba-tiba kami berdua yang enak  berjalan riang-riang di  sapa(tegur) seorang lelaki. Aku hanya
memandang sepantas cuma, tak kenal maka diamkan diri. Malas meramahkan mulut
menengurnya dan mendengar sahaja bualan Fatimah. Dalam hati. Mengomel aku tak sudah-
sudah mahu cepat, malas mahu dengar perbualan mereka yang berkisar tentang kegiatan
 taekwando bosan nunggu tak usah kata la. Kaki gua pun lenguh-lenguh menunggu nasib baik
lelaki terus menamati perbualan di akhiri meminta nombor hapek(telefon).

“Fatimah bukan di sana tangganya”.

“ di sini bisa aja, cepatan....”


Sampai di lantai 3 kelihatan dua orang perempuan dengan sembang santai di meja berhadapan
tangga, kami berdua terus melewati koridor cari bilik Rekturat.



“angak ada ruangan Rekturat, benar angak di sini” sambil meliar-liar mata kami berdua mencari
ruangan bilik Rekturat.”

“kak Aya mesej aja Kak Wanda nanya di mana tempatnya."


Beberapa minit nunggu belum dapat balasan dari housemate aku, terus mendailnya nanya. Kesal
benar aku dengan Fatimah kerana tidak confirm dimana mau pergi suruh tanya tidak mahu.kami
ke lantai 2, menelusuri koridor ada tulisan di tulis Pembantu,Rektur Bahagian Umum di
depannya ada tulis di hadpan pintu tulisan besar-besar REKTUR.


Aku cuba buka pintu bilik Pembantu Rektur Bahagian Umum, ada seorang lelaki yang duduk di
bangku luar memberitahu tidak ada orang, aku terus senyum dan sengih dengan tegurannya. Tadi
kerlingnya sahaja malas melayan, kelihatannya berbalas mesej dan ditangan ada beberapa
keping  kertas dalam pikiran aku mungkin menunggu Pembantu Rektur Bahagian Umum.

“kita ke bahagian kewangan sahaja Kak Aya, nanya lagi….kemarin udah ke sana lupa nama kena
ketemu sama siapa."

“ayuh aja kesana, ke nanya sama bapak disana mungkin tahu ruangan Rekturat dimana.” kami
berdua ikut bapaksampai di lantai bawah mau nanyanya.

“ di lantai 2 Ruangan Rektur, ada tulisan gede (besar)."



Aku dan Fatimah terus ke sana karena tadi kami ada lewatinya, mengucap terima kasih pada
bapak yang nolong kami. Kami terus masuk ruangan pejabat REKTUR, kelihtan 4 orang di
dalam dua perempuan dan dua lelaki yang berbual.

“ Maaf ambak, ini kertas..mau ketemu bapak Rektur.” aku biarkan Fatimah sendiri bertanya
kepada kerani tersebut. Kerani tersebut sekadar lihat beberapa kertas kepingan Fatimah sebentar
dan serah semula padanya.

“ambak berdua perlu buat temujanji duluan, nanti ke sana." aku lihat gari telunjuknya ke arah
lelaki yang duduk selang dari satu bangku denganya yang masih berbual-bual, mungkin lelaki
tersebut urus pasal opoinment dengan bapak Rektur.

“duduk duluan di sana ya."

Kami berdua senyum dan mengucap terima kasih. Aku masih berpikiran. Kenapa perlu bertemu
dengan bapakRektur sedangkan perkara ini tidak ada kaitan dengan masalah penangguhan
pembayaran yuran semester. Menjadi kemusykilan di benakku.

“Kak Aya mau lihat bentar kertas." Fatimah menghulur kepingan kertas kepadaku. Aku lihat
isinya di bahagian atas. terbeliak mata aku lihat tulisan “Kepada: Pembantu Rektur Bahagian
Umum."

“ Fatimah lihat ini, ini Pembantu Rektur Bahagian Umum bukan REKTUR, ayoh keluar…bukan disini di depan."

Aku lihat Fatimah kebingungan dan lihat semula kertas yang aku hulurkan kepadanya.

“ayoh keluar, angak apa-apakan keluar."

“ ayoh Fatimah keluar, sebelum dipanggil."Kami berdua terus terjah ke arah pintu untuk keluar.

“nasib baik belum ketemu bapak Rektur."

“iya. Ketemunya mau ngomong apa, pasti bingung.”

Kami terus ketuk pintu pejabat Pembantu Rektur Bagian Umum. Kelihatan seorang bapak lagi
serius mengadap fail. Menanya tujuan kami terus mensain dan meminta kami ke ruangan
kewangan lagi untuk selanjutnya. Sampai ke pejabat bahagian kewangan ketemu bapak Burtagar,
tergeleng-geleng kepalanya dengan menyebut “masyaallah la aulawala kuwataihilla”. Aku
hanya  terpengun yang keluar dari mulut nya. Tiba-tiba datang seseorang bapak menyerbu masuk
nanya bapak Burtagar. Tidak faham apa yang di bincangnya, kami berdua senyap sahaja duduk
di atas kerusi ruangan biliknya. Bapak keluar ruangan pejabat sebentar.

sambung...< ' ' >

Tiada ulasan:

Catat Ulasan