Ahad, 11 September 2011

Dungun oh Dungun

nak kongsi kat cini...
Esok pergi Kuala Lumpur, naik bas dari Bandar Kuala Terengganu. Barang-barang tak pek lagi, tak tahu mahu bawok nape kat Jakarta. Pagi tadi bangun pun telat( lewat) lepas subuh tidur balik bangun je terus basuh baju yang kotor kot2 la nanti nak bawok jugak ke Jakartakan..

Marin ikut ummi ke Dungun sama kakak ,Abang ipar & keponakkan (anak saudara) mahu raye rumah anak beranok ummmi. Cakap tak nak, kene la tahan bebelan ummi yang enak lagi merdu. Jauh jugak dari Kuala Ibai ke Dungun.Bosan betul duk dalam kete mahu tidur dok becoz dah tak biasa tidur dalam kenderaan. ( kadang2 tidur ayam jee)

Sampai sana dah pukul 7 pm. dengar je tuan umah besoal jawab dengan ummi. Dapat tahu citer baru, rupanya dah hilang  contact selama 35 tahun..uhhhh ..syahdu pulak dengar. Mula-mula sampai, memnag tidak kenal almaklum la dah umor 71. Bila perkenalkan diri bermula tersingkap memori lame yang dah bertahun.Tak sangka Ummi dulu menjadi pengasuh anak kepada pasangan guru.  Bukan orang gaji tau!!
 Ada juga hubungan antara pasangan dengan ummi rupanya patut la Ummi boleh tinggal samanya.  Aku salut betul dengan ingatan  orang tua yang dah berusia masih boleh ingat dan rancak mengimbau kenangan purba kala. Mybe dulu guru kot tu yang boleh ingat lagi or faktor makanan?

Kami di hidangkan jemput-jemput pisang di buat kecik molek. yurmmm....sedap...
sudah lama aku tak makan tu yang teraju..minum air teh lagi la terangkat.sedang molek habis makan azan panggil so tuan umah budiman mempelawa solat di situ.

Pasangan emas itu sangat peramah. Dapat ku lihat hubungan Ummi samanya sangat rapat. aku terharu hubungan seperti itu. Siap tuan umah mempelawa bermalam. Ummi tolak yang lembu kerana aku akan berangkat ke Kuala Lumpur isin ini.

Kata pasangan sekira pergi ke rumah ummi mahu di kipnap Ummi di bawah ke Dungun bermalam dengannya. Kelakar juga mula-mula dengar. Baru ku tahu maksudnya untuk sang isteri nanti boleh berbual. Mungkin rindu belum terbalas habis...hihii

Malam tu aku dengan ummi pulang dengan kereta abang. kacian pada jauh perjalan untuk ambil kami yang ada di rumah kakak. kakak tinggal di mercang setiap hujung minngu pasti pulang rumah.emmmmm..
yang lucunye keponakkan( ank dare) merenyek2 nangis enggan kami pergi. di hulur tangan tuk sakam di pusingkan badannya..memeluk ummi erat bagi enggan mahu lepas.. lucu lihat mukeee...haaa

pasti riinnnduuuu bile berjauhhhann nnntiii...
boley x tak yah gie Jakarta???
emmmm...

1 ulasan: